Деница Пенчева
Стипендиантка, „Жени в планината“ 2024
Деница Пенчева е завършила Медицинския университет в София, но страстта към писането я преследва цял живот. Лауреат е на множество литературни конкурси, включително на Националния литературен конкурс „Петя Дубарова“. Пиесата ѝ „Богоявление“, базирана на исторически разкази от трудовите лагери от социалистическата епоха, е финалист в конкурса за нова българска пиеса на Нов български университет през 2021 г. По време на резиденцията Деница работи върху дебютния си роман.
– Какви бяха очакванията за резиденцията?
– Реших да кандидатствам заради общността и заради уединението. Може би звучи нелогично, но е точно това, което намерих. От една страна търсех пишеща общност (и особено общност от писателки) като огнище и убежище. От друга страна, тишината и вглъбението в планината. Възможността да се посветя напълно на писането – която обикновено нямам, и много жени също рядко получават – беше неоценима. Изненада ме колко плодотворно се оказа това време. Не предполагах, че ще успея да напиша толкова много. Резиденцията ми даде повече от просто място за работа – тя беше възможност да бъда изцяло писател в това откраднато (или, по-правилно, подарено) пространство.
– Има ли специфични предизвикателства, с които писателките се сблъскват?
– Като писателка се сблъсквам с предизвикателства, но според мен предизвикателствата са ни сенки. Не можем да избягаме от тях, а може би и не трябва. Най-голямо е съмнението в себе си. За него забелязах, че е парадоксално, когато го видях и сред другите участнички в резиденцията: защо всички тези талантливи жени имаха същия страх? Вярвам, че всяка една от нас трябва повече да си вярва. После, разбира се, са обществените норми. Пред жените има натиск да поставяме нуждите на другите пред собствените си. Разбирането за „правилното“ и „разумното“ често влияе и на собственото ни възприятие за успех и провал. „Правилно“ ли е да отделя десет дни за писане, когато имам работа, дом, някои от нас – дете? „Разумно“ ли е да избера творчеството като житейски път – не е ли по-добре да се насоча към нещо по-практично? Да, правилно е, заслужаваме да дадем шанс на творчеството си.
– Какво ти даде резиденцията?
Резиденцията беше животоспасяваща, защото ми помогна да видя, че не съм сама в страховете си. Бих насърчила всички писателки да кандидатстват. Резиденцията предлага не само пространство за творческия процес, но и вдъхновяваща, подкрепяща среда. Възможността да се посветиш напълно на творческия процес без натиск и шум от външния свят, но сред съмишленици. Това не просто беше специално, то беше спасително. Вярвам, че и за бъдещите участници ще бъде такова. Резиденцията е важна, защото писането изисква време, тишина и възможност да мислиш. В свят, изпълнен с шум, в общество, което непрекъснато оказва натиск върху нас, резиденцията е убежище. В личен план тя беше важна за мен като пространство за творчество и като общност. Но отвъд личното, вярвам, че чрез такива инициативи се формират нови гласове и идеи, а от тях зависи смисленото развитие на литературата, написана от жени. Затова е важно да ги подкрепяме. Затова е важно да ги има.