Участнички в резиденция за писателки „Жени в планината“ 2025
Щастливи сме да обявим единадесетте писателки, които бяха избрани да участват в третото издание на резиденцията за писателки „Жени в планината“ на фондация „Елизабет Костова“. 276 авторки от цяла Европа изпратиха своите кандидатури, които бяха прегледани и оценени от международно жури в състав: Карън Малпийд (САЩ), драматуржка, режисьорка и съоснователка на Theater Three Collaborative, Наоми Ууд (Великобритания), писателка и преподавателка по творческо писане в Университета на Източна Англия, Невена Дишлиева-Кръстева (България), преводачка, основателка и главна редакторка на издателство ICU, и Желка Сомун (Хърватия), литературна преводачка от френски, испански и английски език.
След две поредни успешни издания, тази година отново очакваме нашите участнички в резиденцията „Жени в планината“ в родопското градче Чепеларе, където ще се постараем да им осигурим спокойствие, време и място за творческа работа, общуване, преживявания и подкрепа. Резиденцията се стреми да обърне внимание и на предизвикателствата, и трудностите, с които се справят жените писателки по пътя си към професионална реализация и утвърждаване на себе си като автори.
Ето и кои са единадесетте финалистки:
Авни Шах (Великобритания)
Авни Шах е писател и творчески фасилитатор. Има магистърска степен по творческо писане от Университета на Източна Англия. Нейни художествени текстове са селектирани в краткия списък на наградата за кратък разказ „Guardian 4th Estate BAME“, както и в конкурса за проза „Words and Women“. През 2017 г. е стажант в „Word Factory“. Авни също така води творчески работилници в училища, университети, библиотеки и в Националния център по писане. Живее и работи в Норич.
Бет Прийс (Великобритания)
Бет Прийс е транс писателка и изследователка. Нейни белетристични текстове и есета могат да бъдат намерени в списанията „The Stinging Fly“, „The London Magazine“, „Litro Magazine“ и „Extra Teeth“. Често работи като читател и редактор в „The Stinging Fly“, „West Trade Review“ и независимото издателство „The Emma Press“, била е водещ и организатор на фестивала за поезия „Verve Poetry Festival“. Понастоящем е докторант по творческо писане в университета в Бирмингам.
Биляна Димова (България)
Биляна Димова е завършила българска филология и е изучавала електронни медии в СУ „Св. Климент Охридски“. Дългогодишен автор и редактор в различни печатни и електронни медии. Над 16 години е част от редакцията „Икономедиа“ (издателите на „Дневник“ и „Капитал“). Била е главен редактор на списание “INTRO” и “Капитал Light”. Освен на думите, част от живота й е посветена и на музиката – често влиза в ролята на музикален селектор под псевдонима Bel. През октомври 2023 г. издателство „Scribens“ издаде дебютната ѝ стихосбирка „Телесно“, носител на награда за дебют на Националния конкурс за поезия “Христо Фотев”.
Елена Карнаускайте (Литва)
Елена Карнаускайте е литовска поетеса и есеист. Завършва Вилнюския университет със специалност литовски език и литература (специализация френски език), през 2002 г. завършва Клайпедския университет с магистърска степен по литературознание. Тя е автор на 9 наградени книги със стихове и разкази. Творчеството ѝ е преведено на латвийски, руски, полски, беларуски, италиански, шведски, български, немски, английски, френски. От 2001 г. Елена е член на Съюза на литовските писатели.
Ивана Макеева (Украйна)
Ивана Макеева е изгряваща украинска писателка, която пише под псевдонима Анна Ви. Завършила е Одеската юридическа академия със специалност „Журналистика“, която усъвършенства разказваческите ѝ умения. Понастоящем Ивана е студентка в Академията за писане RIBA, която е част от EACWP (Европейска асоциация на програмите по творческо писане), и с нетърпение очаква първата си публикация в алманаха на академията през август тази година. Успоредно с обучението си в момента тя работи по дебютния си фентъзи роман.
Йована Дишич (Сърбия)
Йована Дишич е сръбска писателка. Тя има бакалавърска и магистърска степен по сръбска литература от Филологическия факултет на Белградския университет, където в момента защитава докторат в областта на сръбската литература. Тя е директор на Обществената библиотека „Стеван Райчкович“ в Кучево, където е куратор и водещ на литературна програма „Библиосалон“ и ръководи редица литературни проекти. Тя е и главен редактор на литературното списание „Максим“. Дишич е един от основателите и член на журито на две национални литературни награди: наградата „Stevan Raičković“ и наградата „Златен стих“. Научните ѝ изследвания са насочени към народната литература, фолклористиката и съвременната поезия и проза. Дебютният ѝ роман „Vakuum“ (2022) получава престижната награда „Miloš Crnjanski“.
Кристина Нигохосян (България)
Кристина Нигохосян пише кратка проза. Нейни разкази са излизали в „Литературен вестник", списание „Й кратко", а „Царичина" е публикуван в сборника с избрани разкази на националния фестивал за фантастика „Булгакон 2023". Завършила е Журналистика и Португалска филология в Софийски университет, има дългогодишен стаж в печатни, и онлайн медии. В момента Кристина работи по първия си роман.
Оля Швед (Украйна)
Оля Швед е украински психолог, писател и журналист. След пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през 2022 г. тя се премества в Полша, където живее и работи в момента. Има богат опит в областта на психологията, работила е с международни хуманитарни организации като УНИЦЕФ, HIAS и Датския съвет за бежанците. В Украйна е работила като журналист и е публикувала свои работи във водещи медии, включително в Би Би Си Украйна. Олха специализира в кратка проза. Нейни разкази са публикувани в сборници, издадени в Полша, отличени са в литературни конкурси и са включени в международни антологии като „Бежански дневници“ (2024, 2025) и „24 февруари: моят живот преди и след“. В момента тя съчетава литературната си работа с психологическа практика и работи върху роман, комбиниращ елементи на приключенски трилър, психологическа драма и история за съзряването.
Соня ден Дубълден (Нидерландия)
Соня ден Дубълден е писателка, чиято работа изследва безопасността, постоянството и възможностите. В момента пише книга за израстването в холандската система за детска грижа въз основа на собствения си опит. Учила е литература и е работила в няколко издателски агенции. Въпреки че е печелила много писателски конкурси, най-голямата ѝ мотивация е да споделя истории, които вдъхновяват. Соня основава компания с мисия да повишава психологическата безопасност чрез публично говорене, обучение и коучинг. Нейната лекция в TEDx кани хората да предизвикат границите, които сами си поставят. Чрез работата си тя се стреми да създаде свят, в който всеки е добре дошъл да сподели своята стойност. Предстоящата ѝ книга в жанра художествена документалистика е естествено продължение на тази мисия.
Сумая Касим (Великобритания)
Сумая Касим е писателка и редакторка, която живее в Обединеното кралство. Нейни художествени текстове са публикувани в „Lucent Dreaming“, „The Good Journal“, „The Happy Hypocrite“ и други. Творбите ѝ до голяма степен изследват вътрешния живот на жените. Също така пише и есета, и художествена критика на тема музеи, репатриране и културна памет. Писала е за „Art History“, Института „Sandberg“ и различни други издания. Включена е в дългия списък за наградата за художествена литература „Lucy Cavendish“. Тя е редактор на проза в „Middleground“, литературно списание за творци, произхождащи от различни културни среди. В момента пише първия си роман.
Фондация „Елизабет Костова“ благодари на всички писателки, които подготвиха и изпратиха кандидатури за участие и ги кани да кандидатстват отново в следващото издание на резиденцията през 2026 г.
Резиденцията за писателки „Жени в планината“ се осъществява с финансовата подкрепа на Български фонд за жените, Европейския съюз и The Spark Company, и в партньорство с Община Чепеларе, Народно читалище „Родопска искра 1880“ – гр. Чепеларе и винарна „Драгошинов“. Изразените възгледи и мнения са единствено на авторите и не отразяват непременно тези на Българския фонд за жените, Европейския съюз или Европейската изпълнителна агенция за образование и култура. Нито БФЖ, нито ЕС, нито ЕИАОК могат да бъдат държани отговорни за тях.